Monday 10 August 2020

Percutian 3 Minggu Di Nagoya : Toyota Automobile Museum



Updated. Terlupa letak gambar makanan kat gusto.

Hari ke-14 (Jumaat) aku stay kat rumah je.

Esoknya hari ke-15 (Sabtu) baru lah kami keluar berjalan2. Kali ni kami nak pergi ke muzium automobile toyota. Tak pernah pergi lagi. Yang dulu aku pergi kat noritake tu muzium toyota. Yang ni muzium kereta2 seluruh dunia, tapi toyota yang empunya muzium. Gitu.

Nak tunjuk mesin basuh yang kami angkut aritu.

Melawat tempat parking kereta encik suami dulu. Lot kami kat belakang kereta yang plet warna kuning tu. Betul2 kena practice kaedah parking sisi. Tak sia2 ambik lesen kereta kat mesia. Kat jepun takde belajar tu.

Ni la nombor telefon ejen yang aku maksudkan dalam entry yang lepas tu. Ooo sewanya 6k yen sebulan. Memang murah. Parking yang kat bawah rumah kami tu 10k. Tu pun dah kira murah dah la. Tapi ni lagi murah.

Berjalan kaki ke stesen motoyama.

Rindu pulak suasana ni.


Singgah makan di gusto depan zoo higashiyama.



Biasanya ulang menu yang sama je. Spageti, mayo corn pizza atau ikan saba.




Tapi winter biasanya ada menu khusus iaitu...

Kaki! Dari hiroshima lagi.

Pantang jumpa kaki.


Ini pula fevret aku.

Ikan saba.

Dulu dia sekali dengan nasi harga 699. Sekarang nasi asing.

Datang sekali dengan nasi, lobak putih, sup miso dan rumput hitam.

Rerumputan hitam ni aku tak tau nama. Tapi aku boleh makan sebab takde rasa pape.

Pizza simple tapi sedap.

Tetiba rasa nak buat la minggu ni.

Cuci2 mata je.

Nampak sedap la pulak.

 
Gitu, tengah makan pun boleh.

Dah sampai muzium. Terletak di Nagakute. Nak pergi ke sini kena naik Linimo LRT. Tak pernah2 aku naik lrt kat jepun ni. Rasanya Ikea yang baru bukak pun dekat2 sini kot.



Gambar keluarga encik toyoda.


Okeh, mari tengok gambar kereta. Jangan muntah ya.


Morris minor.



Kete ni aku pernah tunjuk masa kat muzium toyota dulu. Kereta pertama buatan toyota. Masa ni nama dia masih toyoda lagi.

Pintu kereta dulu2 bukak macam tu.







Menatang apa tu agaknya?




Cantik.


Sedondon.


Awww..












Toyopet.






Sampai sekarang masih ada toyota crown ni kan?



Baca kat bawah ni.

Kuat membahan.















Koleksi rakan sebaya.



Generasi pertama.





Surat beranak asal.
















Cutenya!

Mungkinkah ini asal usul hiace?






Pemenang pilihan pengunjung melalui voting.






Kereta yang disimpan di backyard katanya.



Balik tu kami singgah shopping kat hoshigaoka. Pastu terus gi makan maguro. Lagi. Takde gambar.


0 komen: