Friday 13 April 2007

Raya? Gilo Ko Opo?

Aku baca arkib seseorang. Tetiba nak cite pasal raya. Oh tidak! Aku belom gilo lagi. Saje. Tak bleh ek?

Aku selalu dengar, orang cakap, raya sekarang dah tak macam dulu. Dah tak meriah. Kalau ikutkan, yang lain nya cuma takleh main mercun. Itu je. Event lain masih sama. Sembahyang raya, baraan, beraya, makan2. Adakah bebudak sekarang rasa raya tu meriah seperti mana aku rasa meriahnya raya dahulu? Dan adakah abang2 atau mak aku rasa raya time aku rasa meriah dulu tu tak meriah macam aku rasa sekarang terhadap budak2 sekarang?

Raya dulu, seronok dapat dan bagi kad raya. Raya sekarang, seronok dapat dan hantar SMS 'raya'.

Raya dulu, seronok beraya keliling kampung, even tak kenal pun tuan rumah. Raya sekarang seronok tour open house setiap hujung minggu.

Aku rasa kat mana2 pon raya, zaman bile pon, yang seronoknya ialah dapat berkumpul satu keluarga. Betol tak? Masa ni lah semua boleh balik kampung serentak.

Mungkin skop pemikiran aku agak sempit sebab aku merupakan generasi ke-2 FELDA. Maknanya kampung halaman aku merupakan tempat baru bagi orang tua ku. Tiada datuk, nenek atau moyang dalam komuniti tu. Bagi aku, zaman kanak2 dan remaja generasi ke-2 ialah kemuncak Hari Raya. Mungkin parents kami ada zaman kemuncak hari raya mereka sendiri semasa muda dulu. Tapi macamana pulak dengan dengan generasi ke-3? Adakah mereka merasai kemuncak hari raya seperti kami? Atau mereka rasa raya tu biasa aje. Adakah sekadar dapat pakai baju baru, makan ketupat, kuih-muih raya, tengok AF Raya, tengok filem best2 dan kutip duit raya dari generasi ke-2? Adakah mereka menikmati raya seperti kami?

Gilo ko op aku ni? Dah lah post pasal raya tak kena masa, entry pulak mengarut plak. Jap, tanya abang samada aku gilo ko tidak.

2 komen:

blackpurple @ jowopinter said...

Huh....gila nak beraya la ni ek... he he he..

AyunasiA said...

xde rasa nak raya pun, cuma tetiba nak tulis...