Thursday 26 June 2014

JDT Juara Liga Super 2014




Akhirnya...

Penantian selama 23 tahun telah berakhir semalam. Kemarau menjulang piala kemenangan berakhir tatkala JDT menewaskan Sarawak satu gol berbalas kosong dalam perlawanan 'ter'akhir liga super yang berlangsung di stadium negeri sarawak bumi kenyalang. Amacam, ada macam ayat berita tak?

Kalau tahun lepas liga super berakhir dengan anti-klimaks bila mana piala liga super dijulang di kota singa, tahun ini pula tiada penyampaian piala di kedua2 lokasi perlawanan penentuan.

Uniknya perlawanan terakhir semalam, selain JDT bermain di tempat lawan, satu lagi perlawanan penentuan merupakan pertemuan sesama negeri iaitu Selangor dan PKNS.

Dah lah JDT main 'away', dekat far far away land pulak tu. Away sangat! Dah komfem lah takde saper nak pergi, kan... B.O.S. yang pergi tu pun kot ada sponsor. Kalau tak, lebih kurang anti-klimaks jugak lah kekdahnya. Penyampaian piala dibuat malam ini kat larkin. [video]

Sebelum perlawanan, timbul juga kebimbangan di hatiku kot2 selangor boleh kawtim pulak ngan pkns ke kan. Ye lah, kalau pun pkns menang, memang dah tak boleh pergi lagi dah. Dah komfem ke liga perdana.

Untuk perlawanan semalam, JDT kena menang untuk menduduki takhta liga. Kalau seri boleh lagi, tapi selangor tak boleh menang ar. Kalau seri dan selangor seri, mata jadi sama, tapi JDT masih lead dari segi bilangan jaringan. Separuh masa pertama selangor dah lead, sedangkan jdt masih 0-0. Sebaik sahaja mahalijasuli dan nazrinnawi (kot) diganti dengan amriyahyah dan matyo, diaz terus menjaringkan gol kemenangan. Last minute sarawak ada gol, tapi sibbaik offside. Phew! Selangor pulak seri ngan pkns 2-2. Nampaknya semangat kesukanan mereka lebih tinggi daripada semangat kenegerian. So, happy ending. Pasni piala mesia pulak. Lusa kot dah start. Pastu sambung lepas raya lah kot.

Kesimpulannya, JDT mula speeding selepas mendapat jurulatih baru si bojanhodak. Kalau ikut rekod dia lah yang membawa kelantan membolot ke 3-3 piala suatu ketika dulu. Maknanya, selain pemain, jurulatih juga memainkan peranan penting. Macam yang pernah aku cakap dulu lah (pernah, kan? yang kisah tigerwoods tu?), jurulatih ni yang nampak apa yang berlaku dalam padang tu.

Ok, itu jek. Tahniah JDT!

Sekian terima kasih.



0 komen: