Monday 23 December 2013

Resepi Sambal Ayam Ekspres


Tiba2 teringat, bila jack bauer (in 24) interrogate somebody dan somebody tu jawab tak ingat atau tak tau, jack akan cakap, "Think!" Dan somebody itu kan dapat memberi jawapannya. Errr nak menyampaikan kat sini bahawa sometimes kiter malas nak fikir, take think for granted, ado ko kesah, peduli tidak dan yang sewaktu dengannya, padahal kiter sebenarnya mampu menjadikan sesuatu itu better, bernilai atau errr signifikan (tah pape je vocab yang keluar hari ni). Macam menulis blog juga. Selalu kiter (or at least aku) kata takde idea nak tulis apa, padahal kalau kiter kerah sedikit otak tu, takyah kuat sangat pun, kita mampu menghasilkan sebuah entry hahaha. Nampak tak kaitannya? Kadang2 aku gunakan pendekatan ini kat student aku. Fikir! kata ku. Kadang2 berhasil juga.

So hari ni, dalam dok belek2 post yang dah kurang berstatus draft itu, timbul ilham nak share resepi. Ye lah, salu kan blog2 perantau mesti ada resepi2 supaya senang nak rujuk, kan. Nak lah juga masuk dalam ini filem sekali. Tapi resepi ku ini bukan lah tahap nak buat kenduri punya. Takat makan laki-bini tu boleh la haha.

Aku namakan ia sambal ayam ekspres dan sebab kepada ekspres itu ialah kerana ayam itu tidak perlu digoreng separuh masak. Aku paling malas masak ayam masak merah atau masak kicap, hanya kerana ia perlu digoreng terlebih dahulu. Lantak la korang nak cakap aku pemalas ke haper. Dah memang pun. Tapi resepi ini, aku jamin, dia satu level lagi sedap dari ayam masak merah biasa ahah. Aku pernah cuba masak resepi ini dengan ayam yang dah digoreng, tapi lain beb. Air ayam dah terperangkap semasa digoreng kot. Tu yang dia tak blend in bersama sambal ni kot.

Aku pernah share resepi ni tahun lepas, tapi aku tak taruk gambarnya. Jadi hari ini aku taruk gambar beserta resepi yang proper sikit. Ko tak pening ke baca resepi dalam satu perenggan?

Rupa kejadian dia. Sama je macam sambal2 biasa.

So, here we go...

Bahan-bahan:

1/2 ekor ayam
8 ulas bawang merah
4 ulang bawang putih
Seinci halia (atau yang berkadar langsung dengan bawang2 di atas)
8 sudu cili boh (atau ikut kepedasan cili)
3 sudu sos cili thai mae pranom
Sedikit asam jawa extra adabi
1 sudu gula
Garam, aji
Air

Cara-cara:

1. Tumbuk bawang putih, bawang merah dan halia. Tumis hingga naik bau.
2. Masukkan cili boh. Tumis sehingga garing atau naik minyak.
3. Masukkan ayam dan gaul rata.
4. Masukkan sos cili mae pranom dan gaul rata.
5. Tambahkan air separas 3/4 tenggelam. Gaul rata dan biarkan masak (tutup lagi cepat dia masak).
6. Agak2 ayam dah masak, masukkan asam jawa, garam, aji dan gula. Gaul rata dan rasa.
7. Adjust rasa dia sampai sedap dan kepekatan kuah ikut kesukaan. Aku suka banyak sambal, tapi takmo cair sangat.

Dah, takde nombor 8. Dah masak tu, angkat dan hidang la. See! Senang, kan? Dan dijamin kurang utensil yang perlu dicuci. Oh, ini rupa sos cili mae pranom tu. Mujur kat sini aku boleh mendapatkannya dengan mudah. Yang ni aku bawak dari mesia.


So, apa lagi? Selamat mencuba!



1 komen:

Irfa said...

ini lah cara aku masak bila malas dtg.kejap je..kdg2 aku tukar kepada pes tomyam ;)