Monday 11 March 2013

4D


Sejak bila pulak la n0rasiah ni beli nombor ekor? Tak. Yang aku maksudkan ialah 4Dimensi. Sebelum ni aku biasa dengar paling kuat pun 3D. Rupanya ada jugak D yang lebih dari itu. Maksudnya? Setahu aku lah, kalau 3D tu kita pandang dari tepi (kiri dan kanan) dan bawah/atas (sambil bayangkan sebongkah ais diletak di atas meja). Kalau 4D maksudnya ada satu lagi sudut la kan? Apa2lah...

Kisahnya tentang baju raya. Dah beli baju raya? Mesti lah belum, kan? Tapi kalau beli kain untuk membuat baju raya mesti dah. Hey! Dah nak masuk bulan 4 ni tau. Puasa bulan 7, raya awal bulan 8 ok.

Aritu yayu citer, dia beli kain kat nilai 3, corak 4D. Pada mulanya aku tak percaya. Dan tak boleh imagine. Pastu minggu lepas aku singgah kedai kemboja kat kota, pompuan tu cakap ni kain baru, 6D. Amek kao! Lagi lah aku tak boleh imagine. Ok, kali ni takyah imagine sebab boleh nampak depan mata kainnya. Tapi bila aku peratikan kain tu, tak macam 6D pun? Macam 3D jek?

Eh, lantak lah dia nak berapa D sekali pun. Kalau cantik, beli je lah! Tapi aku tak beli.

Hari jumaat lepas, aku pergi pasar malam. Biasanya kalau singgah pasar tu aku dah tau nak beli makanan apa, tapi tetaplah aku akan pusing seluruh pasar tu. Cuci mata. Senang, kan jadi aku? Takyah bawak pegi pavilion pun nak cuci mata.

So, aku pun terberhenti di satu kedai kain ni. Pernah gak la beli kain kat situ. Dan terpandanglah aku akan kain 4D. Kali ni baru lah aku dapat gambaran yang agak jelas tentang 4D yang dizahirkan ke atas kain itu. Aku pun beli lah satu. Baju aku ni corak dasar laut. Ada terumbu karang bagai. Ikan je takde hehe. Masa aku nak bayar tu, ada sorang customer tu cakap, e'eh, macam dalam akuarium! Adoiii terbantut aku nak beli kain tu hahaha. Kenapa aku nampak dasar laut, sedangkan makcik tu nampak akuarium?

Tapi, sebenarnya statement itu lah juga yang membuatkan aku lebih faham lagi tentang konsep 4D ni! Boleh? Gini, kalau dasar laut, kita lihat dari mana? Mestilah kita buat scuba diving, baru boleh tengok, kan? Dan bila kita melihat pemandangan dasar laut itu di hadapan mata dan yang kita alami, jelas lah kesannya hanyalah 3D di situ. Sebaliknya, kalau kita melihat akuarium, kita berada di luar kotak akuarium. Maksudnya di dalam akuarium tu ialah 3D, tetapi suasana yang sedang kita alami sebenarnya adalah diluar dari 3D itu. Itu lah yang dimaksudkan dengan 4D itu! (eksaited je rasa ketika menaip ni sebab dapat memberikan hujah tersebut).

Ok, tak paham jugak? Gini, kain 4D tu, memang dah ada corak 3D (iaitu corak dasar laut or akuarium). Tetapi di atas kain itu juga terdapat gambar bunga raya (kain lain mungkin bunga lain. aku citer pasal kain yang aku beli tu). I mean, bunga raya mana ada kat dasar laut? Akuarium pun tak mungkin (kecuali bunga plastik).

Jadi, jelas lah di sini bahawa bunga raya itulah sudut pandangan keempat itu.

So, apa maksud 6D pulak? Kalau ikut teori aku ni, aku bagi contoh yang sama  ngan tadi la ek. Akuarium. Kalau 4D ialah kita (atau aku je lah senang) yang melihat akuarium yang di dalamnya berlaku 3D, 5D pula bermaksud akuarium itu terletak di dalam bilik berdinding kaca dan ada seorang lagi di luar bilik yang ada akuarium itu. Mungkin opismate kita. Jadi, 6D pula bermaksud orang yang diluar bilik itu (opismate) juga sedang berada di dalam bilik berdinding kaca dan ada seorang lagi di luar bilik sebelumnya. Mungkin boss kiter!

Secara ringkasnya, kalau dia nak buat 6D ke atas kain tersebut sebagai contohnya, di atas corak bunga raya tadi boleh lah juga dilukis corak pen, pensel, pembaris dan pelbagai lagi alat tulis untuk kesan 5D. Kemudian lukis selapis lagi corak kupu2 ke, unggas2 ke untuk efek 6D.

Oh ya, kupu2 juga menjadi efek yang penting dalam corak 4D. Ia boleh menggantikan bunga raya itu tadi. Cuma corak asal 3D dia tak boleh lah corak hutan dan tanam-tanaman sebab kupu2 termasuk dalam sudut 3D. Dia kena suasana yang takde kaitan.

Okeh, di sini aku sertakan dalam bentuk visual. Cer la bayangkan hehe.

p/s untuk bukti saintifik, boleh la rujuk WIKI hihihi

1 komen:

Lub said...

kiranya sampai satu tahap nanti boleh x jadi infiniti D? macam cermin kat kedai emas? hehe.

nanti aku nk check-it-out kat kedai kain kemboja kat parit buntar nu camne rupe kain 4D.