Thursday 9 August 2012

Kisah Aku, Dia and Baskin Robbin

Aku selalu berkata di dalam hati, bila tengok shilaamzah, dia ni asal nyanyi je, mesti pakai skirt pendek. Tetiba tadi baca kisah dia dah mula bertudung dan menutup aurat, i terharu uols. Betapa hidayah itu diberi kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Saya bangga terhadap keputusan kamu! *terms and conditions apply (tak tengok lagi kekdahnya).

Kadang2 kita rasa kita dah cukup patuh suruhan menutup aurat tu, tapi hakikatnya belum cukup sempurna. Kaki tak tutup (kecuali anda pengikut mazhab yang sama dengan orang india dan bangladesh), tangan tak cukup panjang (atau jelas memang pendek), leher nampak (ke'comeback'an tudung bawal bertona sangat saya bantah. begitu juga fesyen turban yang tiba2 kuar anting2 celah serban and tengkuk terdedah), baju ketat and mengikut bentuk badan serta jarang, and sebagainya. Kalau itu masih berlaku, malam ni sebelum menutup mata, fikir2kan lah. Eh, tiba2 berceramah pula. Tak salah kan, kita saling mengingatkan?

Berbalik kepada tajuk di atas, aku teringat yang aku ada satu cerita berkaitan dengan eskrem itu. Bukan cerita la sebenarnya. Statement je kot.

Masa duduk shah alam dulu, giant seksyen 13 adalah tempat soping yang paling aku suka. Mengalahkan jaskobukitraja lah tahap kepalingannya itu. Padahal dia pasaraya besar je kot, bukan shopping complex. Tapi, sebagai student, apa lah yang nak disopingkan pun, kan. Maka giant memang sesuai sebagai tempat membeli alatulis (nampak macam study sangat la tu).

Ia dibuka pada tahun 2000 kalau tak salah (sebab masa tu aku baru sambung degree). Dalam tu ada post office. Tiba2. And ada juga kedai baskinrobbin ini. Selama menjadi student, tiap kali lalu kat situ, aku berazam, nanti bila dah kerja, baru lah boleh makan eskrem ni. Tau eskrem dia mahal, tapi tak tau lah semahal mana. Tapi kalau dah duduk pun dalam giant, aku anggap tidak lah tahap mahal giler kot.

Dipendekkan cerita, bila aku start bekerja di uitm, dapat je gaji pertama, aku terus ajak encik boyfriend makan eskrem ni hehehe. Tu je statement nya. Ceritanya, kami beli and makan di situ. Tak ingat apa yang encik boyfriend order, tapi aku ingat, aku order eskrem dengan brownies di bawahnya. Apa ke benda brownies tu pun aku tak tau. Main order jek. And harga yang aku bayar ialah rm29.++. Kalau sekarang ni memang lah macam tak mahal (macam makan mekdi waktu selain lunch and dinner jek), tapi bila dibandingkan dengan gaji aku masa tu, gaji pertama pula tu, fuh! Mahal nyer!

And, apa yang menjadikan ia satu nostalgia bagi ku ialah kerana aku masih simpan lagi payung kecik yang dipacakkan di atas eskrem itu hihihi. Setiap kali kemas kotak dalam stor mesti terjumpa payung itu hehehe. Sejak itu, aku tak pernah lagi makan eskrem itu sebab pengalaman pertama itu, ermmm takde lah lain sangat dengan eskrem2 yang wujud di muka bumi ini. Sedap lagi eskrem keladi cap dolphin (statement orang tak banyak duit).

Sekian.




0 komen: