Tuesday 16 August 2011

Percaya vs Yakin

Cuba fikir sejenak. Sama tak? Percaya dan Yakin.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Saya percaya saya boleh melakukannya.

Saya yakin saya boleh melakukannya.

Macam sama, kan?

Tapi hakikatnya percaya dan yakin adalah dua perkara yang berbeza. Cuba baca kisah ini.

Sepasang suami isteri sedang membeli belah di pasar malam. Kereta di park di seberang jalan yang sibuk. Selesai membeli belah kebab dan tongkeng goreng tepung, mereka pun menuju ke kereta myvi pepel yang lagi best mereka. Sambil berpimpinan tangan mereka bergandingan menoleh ke kiri ke kanan ke kiri kanan ke kiri ke kanan ke kiri ke kanan ke kiri ke kanan kiri lagi kanan kiri kanan kiri kanan lagi kiri kanan ok ok tu nak menunjukkan punya lah banyak kenderaan sampai kena toleh kiri kanan berpuluh kali pun tak dapat lintas jugak.

Dan selepas beberapa minit, si suami pun dengan penuh yakin menarik tangan si isteri untuk melintas. Sementara itu, si isteri masih lagi menoleh ke kiri ke kanan, kot2 ada kete datang. Dalam kisah ini, si isteri percaya pada si suami yang menarik tangannya, tetapi dalam masa yang sama, dia masih tak yakin. Sebab itu dia masih menoleh kiri kanan lagi. Bukan tak percaya, tapi tak yakin hehe.

Tentu anda selalu mengalami situasi ini, kan? Bukan lah sebijik sama. Korang mana makan tongkeng goreng tepung kot. Tapi situasi percaya yakin tu mesti selalu, kan? Macam time nak melintas dalam kete pun sama. Sibuk la si isteri ni nak tengok2 jugak sampai si suami terpaksa suruh kiter baring sebab kacau pandangan dia. Sedih oh. Kita cuma nak menolong jer. Kan?

Adakah anda juga begitu?

3 komen:

Cikgu Nana said...

waaaaaaah...lagi best eh?...

best...best!!

amik ler gambo...tepek pat cni...boleh tumpang2 gembira kengkawan berkereta baru... :)

AyunasiA said...

banyak la sgt duit aku nak beli kete baru. imaginasi penulis je tu huhuhu

Cikgu Nana said...

lorrr???...boleh eh gitu? hahahaha

kalau cam gitu, aku nak imaginasi pakai bmw 5 series la....sebelom raya nie kuar...jeng jeng jeng....kihkihkih