Thursday 14 April 2011

Terlajak Perahu Boleh Diundur (Updated 15/4)


Yo! I'm back! Tak pegi memana pon. Masih dok mengupdate blog, cuma tak publish jek. Bukan per. Sebagaimana aku tak suka entry yang ciput2, begitu lah juga aku takmo entry aku ciput2.

Aku dah masuk kerja semula pada hari selasa. Memang agak sibuk la sekarang sebab minggu depan akan ada lawatan daripada m.qa untuk pengiktirafan diploma kami. Bukan lah selama ni tak diiktiraf. Minggu lepas, fb @tec telah di'berak'i oleh komen dari seorang isteri yang bukan ex-student @tec tapi bersuamikan ex-student @tec. Sebagai seorang non-ex-student, dia tak perlu pun add @tec dalam senarai 'friend' nya. Tapi, kalau dah add tu, kami terima dengan hati terbuka. Tidak lah menyangka yang dia akan meninggalkan tahik di atas dinding kami.

Asalnya kami post iklan kursus satu malaysia. Kursus ni percuma dan terbuka kepada semua rakyat malaysia. Tetiba pempuan ni dengan bersemangatnya menjadi first commentor.


Berikut ialah visi, misi dan objektif jabatan kami.

Visi

Menjadi organisasi peneraju dalam membanggunkan tenaga kerja yang berdaya saing

Misi

Mengeluarkan tenaga kerja yang berdaya saing

Objektif

Membantu ke arah penggunaan tenaga tenaga manusia yang optimum melalui program latihan perindustrian

Dipendekkan cerita, kami bukan mengeluarkan graduan untuk bekerja dengan gomen, sebaliknya untuk bekerja di sektor swasta. Objektif itu jelas. Diploma kami diiktiraf oleh jabatan p3mbangunan kemah!ran, yang no doubt, diterima oleh sektor swasta. Dah ko belajo elektronik, mintak lah keje kat kilang elektronik!

Aku bukan apa la. Kan aku pernah cakap, derang sebenarnya lebih terel dari aku sendiri yang pegang diploma dan degree yang diiktiraf m.qa ni. Skill yang derang dapat dari diploma kat sini sebenarnya jauh lebih baik dari universiti. Cuma tahap mana skill derang tu, bergantung kepada individu. Tapi, yang budak ni, nak juga keje gomen. Padan lah muka.

Yang agak mengecewakan, pompuan tu kata, laki dia menyesal belajo kat sini. Aku tak lah kenal laki dia sebab dia antara batch terawal di sini. Kalau kenal, mungkin lah aku boleh kenal pasti, dalam kategori manakah orangnya. Sebab student ni ada macam2 pesen. Ada yang bungolnya termantul2. Ada yang nakal terlebih. Walau pun ada juga yang bagus. Tapi kalau tengok kan pada gambonya, memang aku ragui juga lah tahap kesopanan dan kesusilaannya. Tapi, orang kata don't judge the book by its cover kan. Aku bukan lah orang yang layak nak menilai orang. Hmmm apa2 pon, kalau aku jadi cikgu laki dia, memang aku nangis lah.

Yang melegakan sikit ialah bila membaca komen terakhir tu. Itu student aku tu. Ada ni hah, belum abis pun lagi. Tengah buat final project. Bagus lah kan, dia berfikiran positif begitu. Yang aku tutup kaler oren tu pula ialah pengajar di sini. Kalau suh aku komen, aku nak cakap, padan lah muka ko dapat laki camtu hahaha. Dan padan lah muka laki ko dapat bini macam ko yang terang2an menghina pekerjaan laki ko. Astaghfirullahal'azim...

Tengok! Tak pepasal entry yang sepatutnya berbunga2 ni jadi busuk. So, aku nak buat entry baru lah. Jumpa lagi.

* Nak tambah sikit lagi.

Orang salu komplen, ramai sangat bang.la, myan.mar, in.don kat mesia ni kan. Cakap kiter tak kawal kemasukan mereka. Sebenarnya itu lah tujuan kewujudan institusi kami ni. Mengurangkan lambakan pekerja asing ke negara kita. Takkan lah kita nak tengok anak bangsa kiter, asal keje kilang je, jadi operator. Yang ada kelulusan sket, nak keje gomen. Kalau semua orang nak keje gomen, saper nak keje swasta? Saper lagi kalau bukan bang.la, myan.mar dan in.don?

Contoh, kalau ambik kursus baiki kete, keje apa kat gomen yang boleh masuk? Gomen pon anto kete, bas kat bengkel kenderaan aliran m3kar. Kalau kursus m0ulding, jabatan mana yang buat besen basuh kain dan bakul kain? Kalau kursus telek0munikasi, jabatan mana yang offer talian telefon? Line 01 berapa? Opis gomen pon pakai line telek0m ngan stimiks. Kalau kursus k0mputer tu mungkin la ada banyak cabang dalam gomen ni kan. Ni kursus elektr0nik industri, jkr pon entah, ada ke buat tv ke redio ke henpon ke remote control?

Nak sangat belajar masak, belajar je lah kan. Life long learning kan. Pastu mintak la keje tukang masak kat in.tan tu (setahu aku in.tan je yang tukang masaknya memang keje ngan gomen. Tempat lain tender swasta biasanya). Kalau nak sangat keje gomen la kan.

Ok, dah abis dah bebel.







2 komen:

kakLuna said...

aku sokonggggggg kau not dan @tec2 seantero malaya!!

AyunasiA said...

waaa besarnya banner kakluna! undi lah saya demi jalan raya berturap di kampung anda.