Thursday 7 April 2011

Tentang Cinta Monyet

Rupa2nya duduk kat rumah time orang lain bekerja boleh membuatkan jiwa aku macam jiwang gitu hahaha. Ye lah, suasana sepi (sesekali ditingkahi suara budak yang dijaga jiran sebelah), bunyi angin di luar tingkap (bilik, malas tul nak bangun), lagu2 di radio (sinar, ofkos la nostalgik kan) dan sesekali bunyi motosikal (termasuk motor posmen yang baru lepas masukkan surat dalam peti depan rumah aku ni). Sebijik macam suasana semasa aku lepas graduate aka menganggur. Ketika dalam hati ingin bercinta.

Bezanya, hari ni aku ditemani sebiji laptop. Berhadapan dengan fb yang sentiasa aktif dengan group kawan2 sekolah menengah yang sibuk berchatting sesama sendiri. Rasa macam nak menyampuk, tapi bila tengok list mereka2 yang online, errr tak payah lah. Baik aku monitor jek.

Bila berkumpul dengan kengkawan sekolah, tak boleh tidak, mesti ada isu cinta monyet dan ex. Aritu sorang member membangkitkan harapannya agar semua kawan2 bersikap 'profesional' walau pun masing2 tahu, ada antara warga group ini adalah ex masing2 atau ex kawan2 lain yang tiada dalam group. Tak mahu ada yang tidak selesa. Selain itu, ada juga yang cuba membayangkan, bagaimana agaknya reaksi kawan2 bila bertemu pada hari reunion yang mereka rancang pada bulan 6 nanti. Walau pun masing2 ala2 tak mahu komen, tapi aku yakin, semua orang memendam rasa yang sama. Ada yang kata, banyak hati perlu dijaga lah. Let by gone be by gone la. Nak menyorok la. Tak pernah bercinta time sekolah la. Hakikatnya, masing2 ada perasaan 'cinta' ketika dibangku sekolah. Tipu lah kalau kata takde sikit pun rasa suka kat seseorang tu. Kalau pun tak betul2 bercinta, minat tu mesti ada punya lah. Cumanya, dia luahkan atau pendam kan je sensorang.

Tapi, memang sukar nak memendam perasaan. Sebab dalam cinta, mata pun boleh berkata2. Walau pun mulut tak berkata, mata orang lain pun boleh membaca mata kita. Kalau tidak, takkan lah ada bidalan, dari mata turun ke hati, kan?

Elok lah juga derang buat reunion tu bulan 6. Sebab aku memang tak boleh pergi pun. Eh, kan aku kata nak boikot segala mala reunion, kan?


0 komen: