Monday 4 April 2011

Pernikahan dan Persandingan

Apakah perbezaan antara pernikahan di negeri johor dengan pernikahan di negeri2 lain di malaysia? Ok, entry ini ditujukan kepada non-johorean ya. Tolong jangan potong line.

Ok, jawapan bagi soalan di atas ialah lafaz qabul oleh pengantin lelaki. Apa yang berbeza?

Pengantin lelaki dilarang menambah 'NYA'. Contoh :

Aku terima nikahNYA sipolana binti sipolan bla bla bla.

Sebaliknya, lafaz nya ialah tanpa NYA.

Apakah relevannya amalan ini? Mengikut logik aku la, dalam ayat itu, dia nak sebut yang dia nak terima nikah sipolana tu. Kalau ada NYA, seolah2 ada koma di situ yang menjadikan maksud ayat itu menjadi seolah2 orang lain yang nikahnya diterima oleh pengantin itu dan dia memberitahu kepada sipolana. Contoh :

Sipolana, aku terima nikahNYA (nya di sini bermaksud someone) bla bla bla.

Atau pun, kalau nak ada NYA, selepas NYA itu kena ada semicolon dan sipolana itu ialah NYA yang dimaksudkan di situ. Dan kalau ada semikolon, mengikut skema bacaannya kita kena berenti sebentar (mungkin akan ter curik nafas), lalu menjadikan lafaz itu direject. Maksudnya, kalau takde NYA, memang dah betul lah ayat tu takde tanda bacaan koma atau semicolon dan dibaca sekali nafas.

Ok, aku mengeradau lagi.

Oh, dan satu lagi. Bukan mengenai pernikahan tetapi mengenai persandingan. Tak, tol tu semua orang dah tau dah kan. Ni tentang kekdah kedatangan pengantin lelaki. Ok, aku terpaksa gak masukkan point tol di sini. Kalau kat tempat lain, selalunya la, pengantin lelaki datang berkompang dan pengantin pompuan akan sambut depan rumah, salam cium tangan dan beriringan ke pelaminan. Opsss duduk dulu silat pulut. Kendian derang naik pelamin.

Tapi di johor, pengantin lelaki datang berkompang, pengantin pompuan duduk atas pelamin sambil muka ditutup oleh kipas mak andam (mak andam duduk atas kusi lelaki). Sampai depan rumah, sorang makcik akan sambut pengantin dan suap minuman lalu pengantin duduk di kerusi silat pulut sensorang. Pastu baru masuk rumah lalu tol2 dan yang terakhir sekali tol mak andam. Di situ duit tol tu dipanggil 'duit kipas' (nak bukak kipas tutup muka tu la). Masa ni lah ada gurau senda antara pengapit lelaki dan mak andam. Sekarang ni sampai ada yang tunjuk smart tag or touch n go lagi time kat situ. Masa aku dulu mak andam dah cakap siap2, standby duit kipas limaploh hengget ek). Lepas mak andam puas ati dengan jumlah duit kipas tu, baru lah dia bangun dan pengantin pompuan salam laki dan lelaki duduk.

Beza tak? Ke sama?

0 komen: