Wednesday 15 December 2010

Tg. Lumpur, Geliga dan Temerloh

Sekarang ni, aku adalah malas nak taip entry pasal aktiviti berjalan2 tak tentu hala lagi dah. Macam malas. Padahal ada je gambar2 yang boleh membantu penceritaan. Tapi, malas. Nak ingat. Jadi, untuk menulis entry ini pun, aku cuma berharap cerita tu akan datang sendiri sambil2 aku menaip ni hah. Kalau ada, ada lah. Kalau tidak, aku taruk caption je lah. Sila bosan sebab aku pun dah bosan dengan korang muahahaha. No, aku takkan tarik balik kata2 ku itu. Perahu sudah mudik ke hulu.

Dua minggu lepas, aku telah pergi ke negeri pahang. Daerah kuantan. Ya, bukan suatu tempat yang boleh berkongsi rezeki sangat. Kalau takde sebab, memang takde lah aku saja2 nak pergi bercuti ke sana. Mujur ada adik beradik saudara mara, boleh juga diperpanjangkan niat bermusafir dan entitle untuk rukhsah dalam solat heheh.

Kami bertolak dari rumah pada pagi jumaat, jam 6.30 pagi. Ya ampunnn. Siapa punya idea lah yang ajak berjalan pagi2 begini? Dah lah ambik cuti hari jumaat. Cuti, tapi tak dapat tido lama? Huh!

Yang best sikit (tapi takleh lawan ketakbestan tak dapat tido tu tadi) ialah, suasana ketika itu. Segar, sunyi, sejuk. Memang best kalau dapat tido hahaha. Takde lah. Best lah, travel dalam suasana hening dan dingin. Pagi2 lagi dah isi minyak di ayer hitam (sebab kat pr stesen minyak tak bukak lagi), dapat air minuman osmosis berbalik botol besar sebab isi lebih dari rm50 kot. Lepas tu, terus lah menuju ke kuantan sambil tengok kiri kanan kot2 ada orang jual kuih tepi jalan. Lapar seh. Tapi, sampai ke sudah, tak jumpa. Last2 makan kat muadzam jek. Itu pun dah dekat pukul 10. Orang dah jual lauk makan tengahari dah. Kan hari jumaat, orang makan awal. Isy, tapi memang tak tahan tengok ketam ngan udang galah kat situ. Sungguh menyelerakan rupanya.

Sampai di tempat dituju lebih kurang jam 10.30am. Tak lama kemudian, kami terus ke bandar kuantan. Singgah solat jumaat di masjid bla bla bla 2. Rasa terharu bila melihat para lelaki berjalan menuju ke tempat yang satu. Lepas solat, terus check in. Kami menginap di hotel bajet jer. Kebetulan ada satu hotel ni baru dibuka dengan kadar yang sangat berpatutan. Jam 2.30, kami pergi semula ke tempat bertugas. Sebenarnya aku dah berjanji nak berjumpa dengan seorang kawan semejay. Dia kerja di situ. Sampai je di sana, pengarah sedang membuat lawatan tapak dan kawan ni terpaksa menjadi escort. Sempat jumpa sekejap jelah. Nanti jumpa lagi.

Selesai lawatan, member terpaksa balik ke pejabat, ada urusan kerja. Dah pukul 5, member tak muncul2. Aku pun pergi makan. Tak dengar pulak sms masuk. Member dah datang, tapi tengok aku takde, dia pun balik. Nak suruh tunggu, takut dia nak gi ambik anak ke haper ke kan. Sudahnya, takpe lah, takde jodoh nak berjumpa lama. Esok masih ada, tapi aku takde plan nak ikut lagi esok. Dalam pada tak jumpa member semejay, terjumpa pulak member uitm. Sempat bertegur sapa je lah.

Balik dari sana, dah maghrib. Rehat2 sekejap sebelum keluar makan ke tg lumpur. Macam wajib pulak ek.


Hasil pembacaan blog, aku memilih kedai ini.

Minuman yang sihat (dalam ertikata takde ais, tapi gula, tetap tak sihat).

Kangkung belacan.

Sotong 2 ikong. Mengah nak mengabiskannya.

Ikan siakap saiz besar bakar petai. Meja sebelah kami order lebih kurang kami jugak, tapi saiz badan derang besar huhuhu. Ketat perut.

Ikan licin.


Ini je yang tak mampu lagi. Bawak balik, buat sarapan besok. Sedap, liat2.

Hari sabtu, lepas sarapan, aku mula maraton 24. Sanggup tak tido tuh. Lebih kurang pukul 4pm, kami pon ke rumah yayu. Misi nak ke geliga makan satar dan otak2 di aziz satar.

Ketat perut lagi.

Besttt!

Satu yang special di kuantan ialah perabot2 jalan raya yang unik. Seperti gambar di atas. Dari gambang, kita boleh jumpa, 'jika perlahan, tolong lah ke kiri'.

Ini pun comel. Ada tu, 'tak rasa bersalah ke, potong barisan?' Kalau tak terasa gak tu, tak tau lah kan.

Balik tu dah malam, singgah sekejap di ecmol. Ada kedai cermin mata baru bukak, so ada runway dan model2. Tak tau apa kaitannya.

Hari ahad, lepas check out, kami terus ke rumah ngah. Rumah baru. Kendian, terus ke temerloh. Semata2 nak makan ini.

Padahal, banyak je kedai makan jual ikan patin tempoyak kat kuantan tu, tapi, tetap nak jugak ke sana. Ambik feel katanya. Sedappp tapi tak puas sebab nak beli 2, takut tak abis.

Tak tau kat mana nak makan. Redah jelah dekat2 stesen bas kot.

0 komen: