Tuesday 14 December 2010

Pengalaman Masuk Asrama Part III

Bersambung kembali...

Kawasan sekolah baru ku ini comel je. Tak sempat nak penat la kalau nak ke mana2. Dewan makannya terletak antara asrama lelaki dan asrama perempuan. Sistem siaraya di situ agak aktif lah. Ada je benda yang nak diumumkan. Nak jumpa adik angkat, umum kat situ. Mak bapak datang melawat anak, umum kat situ. Nak panggil kakak angkat nak kasi hasil lepas balik outing pon umum kat situ. Kat asrama juga, ada beberapa perkataan yang dah jadi warisan turun temurun seperti,

hasil: makanan yang dibawak balik dari outing. contohnya, "asiah, tolong simpankan hasil ni dalam locker makanan."
ration: makanan kat dewan makan. contohnya, "asiah, tolong tapaukan ration aku ek."
after: cop giliran. contohnya aku tengah iron baju, "asiah, after ek."

Apasal aku rasa bunyik contoh tu macam aku kena buli jek? Tak tak. Takde buli2.

Seperti asrama2 yang lain, kami ada kelas prep. Prep petang dibuat di kelas, sementara prep malam dibuat di dewan makan, Masa form 4 je la kat dewan makan. Jeles je ngan senior, kelas prep kat sebelah bilik tido jek. Tapi takpe, masa ku akan tiba jua.

Krisis

Ada sekali, masa form 4 jugak lah, berlaku krisis antara form 4 baru dan form 4 lama. Aku sebenarnya tak tau hujung pangkal. Tau2 je, malam tu geng2 aku panggil miting tergempar. Sampai sekarang pon aku tak tau apa hujung pangkal krisis tersebut hahaha. Yang pasti, di penghujung miting tersebut, kami telah bersepakat untuk 'go with the flow'. Yang penting, sijil berhenti sekolah kita berkepalakan lencana semejay. Entahlah, derang ni sensitif sangat kot. Ikutkan aku, lantak la derang nak buat apa pun, asalkan derang tak kacau buah pinggang aku, sudah. Ker aku yang skema?

Dalam asrama kami ada sebiji telefon awam. Kat luar, kat tempat tunggu bas ada 2 biji telefon. Satu tepon siling, satu tepon kad. Kadfon telek0m. Dan sebijik tepon lagi kat hostel lelaki, sebelah bilik gerakan pengawas yang tempat wat announcement tu. Masa form 4, aku tak berapa peduli sangat dengan telefon2 tu. Ye lah, boifren pon duduk asrama.

Tapi, masuk form 5, barulah aku tahu, rupa2nya selama ni derang selalu bergayut di telefon awam kat tempat tunggu bas tu. Boleh call back lah! Boifren kat hostel lelaki, bergayut ngan gelpren kat bus stop. Jadi, pada penghujung2 persekolahan (tak sedo diri nak spm tuh!), aku pun membuat janji dengan encik hairul. Dalam surat, aku suh dia tefon pada waktu sekian2 dan aku akan tunggu di situ. Telefon kad. Oh, telefon tu berbunyi ok. Sempat lah dia telefon 2-3 kali kot (sekali rm5 je pon. jauh ok jb-kluang. dapatlah bercakap 5 minit sebagai inspirasi menghadapi peperiksaan kononnya. ). Telefon siling pun boleh jugak, cuma telefon siling tu hotspot, ramai orang nak guna. Kalau telefon kad ni kurang sikit. Biasanya aku suh call hari ahad petang sebab time tu memang takde orang guna tepon tu. Alahai... sedih pulak bila teringat suasana ketika itu, sunyi sepi.

Kunjungan

Sepanjang aku duduk di asrama tu, aku pernah dikunjungi orang sebanyak 4 kali. Pertama kali, abang tipi datang singgah dari kampung nak balik kl. Naik motor. Kali kedua dan ketiga, encik hairul. Dan kali keempat ialah kak uni dan yayu, datang nak hangkut barang balik kampung. Kali pertama encik hairul datang ialah masa form 4. Dia datang dengan kawan sekolah vokay dia, cimpeng namanya. Budak simpang renggam. Datang naik bas tu. Masa kena panggil tu, aku ajak kawan aku, wani, teman. Motif? Masa tu kan form 4. Kalau aku pegi jumpa pakwe sensorang, dah tentu akan mendatangkan kejengkelan di hati senior2 insecure itu. Sebelum pulang, dia bagi aku sesuatuh (rujuk gambar di bawah). Kali kedua pulak dia datang time form 5, tapi aku dah lupa macamana. Dia pun dah lupa jugak. Selain daripada 4 kali ni, aku sekadar melopong je lah tengok femli orang datang. Sambil menumpang kasih makan hasil yang dibawak makpak derang.

Kantin

Sekolah ini juga mempunyai sebuah kantin. Aku sangat jarang pergi kantin ni. Tapi ada dua perkara yang aku ingat pasal kantin ni ialah:

1. first time aku makan peanut bar apollo berharga doposen.
2. tengok sinaran pasport kegemilangan akhir yang pesertanya geng2 senario.

Outing

Outing berlaku setiap hari sabtu, bergilir minggu lelaki dan perempuan. Kalau pompuan nak kuar time lelaki kuar, kenalah bersama femli atau tumpang femli orang mengaku sedara sendiri hihi. Tapi, tak pernah lah aku buat. Aku kuar sebulan sekali je untuk cashkan wang pos. Untuk ke bandar kluang, kami boleh menaiki bas sekolah kontot dengan tambang 3 posen. Nyonya dan apek tu akan tunggu kat luar sekolah setiap hari sabtu jam 2 petang. Kalau lambat, alamatnya, menapak la keluar dan tunggu lah bas johore motore kat tepi jalan batu pahat tu. Jalan keluar tu kena melalui sebuah kuil dengan pokok yang sangat besar. Bila pembangunan taman bersatu dilakukan, pokok besar itu tidak ditebang. Katanya ada ulo beso melingko kat pokok tu. Tak tau lah saper yang kata.

Waktu balik semula ke asrama ialah jam 6 petang. Tak kira, samada outing, atau pun balik kampung. Dan keretapi pulak memang lalu jam 6 petang setiap hari. Jadi, bila dah tau diri masih dalam teksi time keretapi lalu, sila lah pasrah, kad outing kena tahan ngan pengawas. Takde pape sebenarnya. Aku pun memang biasa balik selepas pukul 6 kalau balik dari kampung sebab aku naik bas kul 3.45pm (biasanya tinggal aku sorang je budak semejay naik bas tuh huhuhu. yang lain dah balik awal dah) dan perjalanan kota-kluang biasanya memakan masa 2 jam. Tapi, ada masanya bas tu singgah di depohnya di bandar tenggara. Kalau terkena tu, memang harapan lah nak sampai sebelum pukul 6. Tapi, biasanya bila sampai kluang, ramai lagi kengkawan dari kl yang baru sampai jugak.

Surat

Salah satu sebab kenapa aku nak masuk mrsm ialah sebab kat sana, surat2 tidak dibuka oleh warden. Tapi sekolah aku ni, jangan berharap lah mendapat privacy. Untung nasib, warden lepaskan, dapat lah baca surat. Aku rasa memang ada beberapa surat yang tak sampai ke tangan aku sebab kadang2 ada benda yang encik hairul cakap yang aku tak faham kesinambungannya. Haihhh tak tau lah apa ke benda yang ditulisnya sampai warden begitu berminat nak menyimpan surat2 itu.

Makannn

Makanan di dewan makan adalah best. Setiap hari makan ayam. Kemuncaknya ialah hari jumaat. Rasanya kat mana2 asrama pun, hari jumaat mesti makan special sikit. Dan memang aku agak berisi selepas spm. Masa dekat2 nak spm, pihak sekolah telah menukar menu sarapan dengan minum pagi (time rehat kul 10.30) kerana mereka mendapati, makanan sarapan selalunya terlalu banyak lebih. Kebanyakannya terus pegi sekolah tanpa bersarapan. Jadi, waktu sarapan tu diganti dengan makanan ringan seperti kek swiss roll atau roti, manakala waktu minum pagi tu barulah dihidangkan makanan berat seperti mi dan nasi goreng. Akibatnya, perut aku adalah terkejut dan masuk angin. Seksa betul hidup aku. Tapi tak boleh buat apa, kes terpencil.

Kenangan

Bagi aku, pengalaman bersekolah di semejay, tidak lah manis sangat tetapi tidak lah pahit. Ada objektif yang tercapai, seperti berjaya mengambil prinsip akaun hahaha. Punyalah semangat, last2 tak jadi akauntan pun. Tapi, yang bestnya, dengan semangat yang berkobar2 tu, aku takyah study PA beriya2 sangat. Kacang je. So, boleh lah aku konsentret kat subjek lain yang aku lemah, terutamanya kimia. At least subjek PA tu dah menyumbang kepada mengurangkan agregat aku hehehe. Kalau nak berharap pada subjek pure science, memang putus harapan lah aku nak dapat agregat bawah seploh. Strategi gak tu. Tapi, ada juga yang tidak mencapai objektif, seperti BI tak improve langsung. Huh! Anticlimax.

2 komen:

Irfa said...

emm romantiknya en suami.siap bagi frame garfield lagi