Wednesday 9 December 2009

Pengalaman Belajar Memandu Part 1

Kebanyakan wanita kini dah memiliki lesen kete. Yang membezakan mereka ialah, samada dia bawak kete hari2, sekali sekala, atau pon simpan dalam frame gantung kat dinding rumah jek lesen dia. Ada yang berani bawak dekat2 jek. Laluan pergi balik keje jek. Yang tak payah tengok signboard bagai.

Budak zaman sekarang, abis spm jek, terus ambik lesen. Kalo yang laki, at least ambik motor je dulu. Sambil2 tu keje sikit2, ambik lesen kete terus. Kalo pempuan, biasanya ambik kete je. Biler graduate, cukup 3 bulan keje, terus sambar kete.

Cuba bayangkan, setiap tahun, ada berapa ramai graduate keluar? Ratusan ribu kot. At least 100k kot. Let say, 50% dapat keje sebaik sahaja mereka grad. Maknanya 50k la kan. Katakan, 50% terus beli kete dalam tempoh 3 bulan. So, ada 25k bijik extra kete berada di atas jalan milik graduan baru bekerja. Tak masuk orang yang beli kete tetiap tahun macam beli baju raya tuh.

Tu kalo setahun. Kalo 3 tahun? 75k la kan. Dalam tempoh 3 tahun tu, belum tentu projek pelebaran hiway leh siap. Kalo siap dalam 4 tahun? Dah jadi 100k bijik kete. Kajian untuk buat hiway tu pon dibuat 4 tahun yang lepas agaknya. By the time jalan tu siap, 8 tahun kemudian, 200k bijik kete dah bertambah. Tu baru kete graduan baru bekerja. Tak masuk orang yang beli kete tetiap tahun macam beli baju raya tuh.

Katakan pelebaran hiway dibuat dari 4 lane kepada 6 lane. Tambahan 2 lane pergi dan balik. Katakan dia buat sepanjang 30km. Satu kete, panjangnya lebih kurang ermmm 3 meter. Eh, panjang nya. Alaaa termasuk jarak antara kereta la. So, untuk 30km x 2 lane, boleh memuatkan 20k bijik kereta dalam satu2 masa.

Katakan, daripada 200k bijik kete tadi, 25% duduk kat klang valley dan akan menghala ke utara dan, 25% lagi ke selatan. 50% lagi, duk kat negeri2 lain seperti di parit raja batu pahat hehe. Maka, 50k bijik kereta graduan baru bekerja akan berada di atas hiway menjelang hari perayaan. Tak masuk orang yang beli kete tetiap tahun macam beli baju raya tuh. Ok, kita kurang kan sikit. 50k tu cam banyak sangat. Katakan 50% dari mereka menyambut hari raya di perantauan (umah mertua kerrr). Jadi, tinggal 25k je.

Katakan 50% dari mereka membuat perjalanan pada waktu yang sama. 12.5k bijik kete baru milik graduan baru bekerja akan berada di atas jalan. Tak masuk orang yang beli kete tetiap tahun macam beli baju raya tuh.

Semua orang sibuk nak broadband broadband broadband. Yang derang faham, broadband tu ialah benda alah yang dicucuk kat usb port tu. Ada aku dengar orang sembang2, apa bezanya broadband ngan wireless? Hohoho aku senyum je lah. Kang menyampuk, dikata macam pandai jek. Hello gua major in comm ok. Ko cakap pasal mekatronik, pasal robotik memang la aku sepatah haram tak tau. Eh, berlagak nyer.

Kaitannya dengan kereta? Yang aku tau, tempat yang biasa jammed waktu cuti perayaan ialah exit seremban. Selama ni aku pikir, kenapa boleh jammed kat situ? Ramai sangat ker orang seremban nih? Sebenarnya bukan ramai pon yang kuar kat situ. Tapi, oleh kerana plaza tol tu duduk nyer tak sampai 100 meter dari hiway, tu yang baru sepuluh kete nak kuar pon dah menyebabkan orang kat hiway sangkut.

Kalau nak dibuat analogi, hiway seremban tu boleh lah disamakan dengan broadband. Dah cukup lebar dah. Takkan plus asik nak lebarkan jalan jek. Kena pikir jugak, waktu tengah malam bukannya banyak kete. Derang kira purata siang dan malam. Kalo dalam sehari cuma ada siang ajer, memang la derang dah buat hiway tu 88 lane kot hahaha.

Plaza tol seremban tu pulak, boleh lah diumpamakan seperti ram laptop korang. Broadband dah elok 'broad' nyer, tapi ram laptop korang baru 256M (zaman biler punya laptop nih? hihi), mana nak laju? Aku tengok plaza tol seremban tu ada 4-5 booth jek termasuk touch n go dan smarttag. Sama macam tol yong peng jek? Jadi, tak mustahil la kalo jammed kat situ. Haihhhhhh saper la empunya tanah kat sebelah plaza tol tu ek? Sila la jalankan tanggungjawab sosial anda dengan menjual tanah tu kepada plus untuk pelebaran plaza tol tersebut.

Erkkk sori. Aku dah terkeluar tajuk. Padahal boleh ajer tukar balik tajuk tu. Sajer. Kang kiter sambung pasal belajar memandu pulak ek. Next please.

0 komen: